DO 14.11 — 19:00
Officiële Opening
ZA 16.11 — 20:00
& ZO 17.11 — 15:00 & 20:00
The secrets of the universe are hidden under a pile of pigeon poop
De nieuwe jongerenvoorstelling van Larf!
we kijken in de spiegel, naar onze contouren
om te zien waar de één eindigt en de andere begint
we doen een hofdans om ons verschil te vieren
en zingen helende liederen voor de moeder van alle moeders
we zijn neurotisch maar toch geëngageerd
troost zit in de eerlijkheid over onze mislukkingen, dat geven we graag toe
we begraven de doden of roepen ze weer op
en we vragen ons af wat er in godsnaam in het ei zit
horen jullie dat ook?
die ruis ?
die is dag en nacht waarneembaar
hij komt van alle kanten
wat is dat?
het einde
zomaar ineens ?
ja
waar moeten we nu dan naartoe?
verder
tekst/concept/regie: Julie Cafmeyer, Renée Goethijn, Silke Thorrez
spel: Camille De Vos, Dara Oguntubi, Lena Van Speybroeck, Lola Heuberger, Luca Persan, Pepijn Loobuyck
kostuum: Rachid Laachir
lichtontwerp: Louise Crabbé
DI 19.11 & DO 21.11 — 20:00
Studenten drama (KASK) stellen voor
Toon en Milan zouden graag koningen zijn. Of op zijn minst kroonprinsen. Omdat een coup plegen in een democratie niet zo gemakkelijk is hebben ze besloten om van de theaterruimte hun koninkrijk te maken. Ze proberen zich te verzetten tegen wat hun is aangeleerd en stappen zonder vragen te stellen mee in elkaars verbeelding. Bij het verzinnen van hun utopie worden ze geconfronteerd met de grenzen van hun referentiekader.
“Dat is politiek! Dat begrijp jij niet, dat snapt enkel het kleinste kind.”
Deze voorstelling is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.
De wereld eindigt niet met een bang.
Ze valt traag uiteen.
Ontploft in slowmotion.
Verglijdt.
Het einde zal een begin zijn. Het begin zal opnieuw eindigen. Elke mens draagt het einde van een wereld in zich. Elk einde draagt een nieuw mens in zich.
In de zomervakantie werkten Jef Hellemans en Jonas Baeke vijf dagen met een groep jongeren rond eindigen, ontploffen, science-fiction, cyborgs en ledematen. Voor de opening van De Kazematten hernemen ze het toonmoment.
meer info volgt.
This is a photograph of me
In the background there is a lake,
And beyond that, some low hills
(the photograph was taken
the day after I drowned)
I am in the lake, in the center
of the picture, just under the surface
(from a poem by Margaret Atwood)
We cannot read the darkness. We cannot read it. It is the crack between the worlds in which a skeleton and a fisherman continuously disappear.
‘A Skeleton and a Fisherman’ is a performance by Jana De Kockere and Bjorn Floréal, inspired by a story told by Clarissa Pinkola Estés, an American poet and psychoanalyst and gatherer of ancient folk tales. Jana and Bjorn try to capture the alien in human relationships. It is what it is. And it’s there to look at.
Tibau en ik speelden samen in ons eerste jaar drama aan het KASK, ons eigen werk,
‘Hij is plant en ik ben steen’
Hij was plant – Lieve plant
plant -lieve
Tibau draaide gezwind als een windmolen
zo een die heel veel vogels neerhaalt
Hij was Bleek
Zo bleek dat zijn nerven zichtbaar waren, en zijn ogen groen
groener dan bladgroen korrels.
Behalve het wit, witter dan muskus larven
Als Tibau lachte
dan lachte de wereld mee.
En wat kon hij koken !
Van woede, maar ook vegetarisch
…
Hij zet ook dieren op. (meer wil ik daar eigenlijk niet over kwijt..)
Misschien nog iets klein als teken van afscheid
Tibau : Ge zijt een lul
Het was aan mij.
Wij zien u allen graag
Vaarwel mijn vriend
Of in het Duits
auf wiedersehen,
tot wederziens
Doorlopend te bezichtigen tijdens de activiteiten
Artists in residence
Ze ziet en luistert, ze dwaalt en vraag. Ze kijkt, ze schrijft. Ze blijft. Dit blijft.
Anne Kuit is theaterdocent, gespreksleider, programmamaker en schrijver. Gedurende de openingsweek zal Anne ronddwalen in de Kazematten. Ze verwerkt haar observaties in gedichten en andere schrijfsels. Die draagt ze niet alleen voor op donderdagavond, maar vind je de hele week doorheen het hele gebouw.
Mari Gallet is kunstenares en oud-larf. In de Kazematten zijn 6 schetsen van haar te bewondere.
Meestal zijn haar werken volledig digitaal of een mengeling van digitale en eerder traditionele technieken. Eind dit schooljaar zal ze afstuderen aan de Kunsthumaniora. Ze streeft naar een carrière in de game-industrie en begint in 2020 aan haar opleiding Game Graphics Production aan Howest.
De Conventie & IVIO Korenbloem i.s.m. kunstenares Joëlle Dubois.
In haar werk onderzoekt JOËLLE DUBOIS de impact van de sociale media, zonder daar uitdrukkelijk kritiek op te leveren. Ze observeert (ongewoon) menselijk gedrag in haar omgeving. Het startpunt voor haar werk kwam enkele jaren geleden wanneer ze tot het besef kwam dat ze door alle nieuwe technologieën en sociale media ‘het geluk’ steeds meer buiten zichzelf en de eigen leefwereld zocht. Geïnspireerd door de continue stroom van foto’s en filmpjes op het internet confronteert ze de kijker met expliciete taferelen uit de privésfeer. Aan de hand van speelse, geïmproviseerde composities vat ze zowel de overvloed als het vluchtige karakter van deze beelden. In haar kleurrijke, figuratieve schilderijen op paneel behandelt de kunstenares ook thema’s als gender, seksualiteit en fetisjisme.
DE CONVENTIE is een Gentse kunsteducatieve organisatie die zich op het kruispunt bevindt tussen cultuur, onderwijs en welzijn. De Conventie organiseert dans- en theaterworkshops voor alle kinderen en jongeren, en richt zich hierbij ook op kwetsbare kinderen. De Conventie gelooft in inclusie.
Voor het project ‘ALTEREGO’ werkten Joëlle Dubois en De Conventie samen met kinderen van IVIO De Korenbloem, een vrije lagere school voor buitengewoon onderwijs. De kinderen bekeken en interpreteerden het werk van Joëlle en gaven hun onschuldig antwoord. Met dit project werd ingezet op de talentontwikkeling van kwetsbare kinderen en jongeren. www.joelledubois.com
www.deconventie.be
In het tweede jaar fotografie aan KASK onderzochten we wat een ‘portret’ nu echt is of zou kunnen zijn. We zochten de grenzen van aanvaardbaarheid op binnen het genre.
Kunnen we iemands persoonlijkheid vangen in één beeld? Of is de persoon op de foto enkel een personage in het verhaal dat we proberen te vertellen? Tonen we als fotografen de werkelijke persoon zoals die is of misleiden we (on)bewust de toeschouwer?
Hoe verhouden we ons als maker ten opzichte van de geportretteerden? Gedragen we ons als superieur wezen of als onderdanige werknemer van het model?
Hoe draagt de nabewerking bij aan de boodschap die we willen vertellen? Is elke foto die we tonen een écht portret of enkel een toevallige registratie?
We nodigen jullie uit kritisch te kijken naar dit eclectisch geheel van benaderingen door Noé Lagaert en Laura Vleugels met deze vragen in het achterhoofd.
Servaes Dewispelaere
Aldert de Boer & Joost van der Westen
Laura Ivic
Marthe Peters
VR 22.11 — 14:30 tot 21:00
TEJO Gent — 5-jarig bestaan
TEJO is op 22 november 5 jaar actief in Gent.
We laten dat niet ongemerkt voorbijgaan.
We kijken samen met jou resoluut vooruit. Naar de komende 5 jaar.
Ons feest bestaat – zoals alle goeie dingen – uit drie delen.
In de namiddag houden we een Samen hebben we impact in Gent sessie.
We brengen onze ecosysteem-partners bijeen voor een worskhop rond de uitdaging: hoe kunnen we ervoor zorgen dat Gent een plek is waar onze jeugd zich over 5 jaar veerkrachtiger, sterker en graag gezien voelt?
Op onze eigen én zinnige manier zetten we die namiddag samen met jou een enorme stap richting de ideale wereld.
In ons tweede deel brengen we je in vervoering met de pakkende theatermonoloog ‘What is Love?’.
Het derde luik ten slotte is het feest. We zeggen dankuwel aan iedereen die met ons samenwerkt en al wie onze werking de voorbije jaren mee hielp uitbouwen: partners op het terrein, al wie ons financieel ruggensteunt en onze supporters.
We serveren je een hartige en verrassende maaltijd, met gerstenat, een wijntje of wat fris en placeren nadien een dansje.
De maaltijd wordt bereid door nieuwkomers die steun vinden bij vzw De Rode Lotus. Die wil in Gent solidariteit aanwakkeren bij iedereen die het goed heeft en die kan delen met iemand die net iets minder heeft.
Zeer graag tot op ons verjaardagsfeest!
Gwendy, Valérie, Bernd, Jan en Koen
Het TEJO Gent team.
ZA 23.11 — 20:00
Parcoeur/ What is love?
In samenwerking met vzw Stappen
What is Love? is een monoloog die de verschillende stemmen laat horen van Aïscha, een zeventienjarig meisje dat terugdenkt aan een ontmoeting met een man die haar rare vragen stelt.
Ze vertelt hem haar levensverhaal.
Het is een verhaal over misbruik en geweld: in haar gezin, in de jeugdinstellingen waar ze wordt geplaatst, in het tienerpooiermilieu, …
Toch schuilt er, tot haar eigen verbazing, veel verzet en hoop in wat ze vertelt.
Tussendoor blijft Aïscha nadenken over de betekenis van het enige dat ze nooit wil opgeven: de liefde.
What is Love? is een korte voorstelling van Leonie Buysse, Danny Keuppens en Sabine Vermeire, gebaseerd op interviews met de werkelijk bestaande Aïscha.
Leonie Buysse studeerde in juni af aan de acteursopleiding van het Rits. Ze is ook te zien in ‘Banzai’ van Theater Antigone.
Danny Keuppens was regisseur bij onder meer Het Paleis en Theater Malpertuis en werkt nu als contextbegeleider bij vzw Stappen.
Sabine Vermeire is systeemtheoretisch psychotherapeut en docent aan de Interactie-Academie.
Spel: Leonie Buysse
Tekst en regie: Danny Keuppens
Supervisie: Sabine Vermeire
Met medewerking van: Raf Walschaerts, Craig Weston, Ineke Nijssen, Tania Van der Sanden, NDC2, Victoria de Luxe, De Kazematten.
Tickets: 10 euro
Reserveringen: info@stappenvzw.be
Parcoeur is een project van vzw Stappen.
ZO 24.11 — 14:30 (Het bal gaat door om 16:30)
Wanikan (woordeloze 3+ voorstelling van 4Hoog) + kinderbal
Om de kick-off van de Kazematten te vieren speelt 4Hoog zijn succesproductie Wanikan.
Na de voorstelling vieren we verder met een niet-te-missen kinderbal.
Wanikan, een woordeloze fantasie voor kleuters op de prachtige tonen van Chopin.
Deze voorstelling neemt je mee in een suggestief dansspel van ontmoeten en uit elkaar gaan.
Poëtisch en humoristisch glijdt het ene beeld over in het andere.
Concept en regie: Jelle Marteel
Spel: Simon D’Huyvetter en Anjana Dierckx
———
Wil je met je kleuter naar de voorstelling WANIKAN (3+) gaan kijken, maar is broer of zus nog te jong?
Geen nood… want voor peuters hebben we leuke workshop voorzien:
Workshop beeldend gepeuter
(voor (groot)ouder & peuter)
Plezierig gekrabbel, gezellig gepruts,…
Ik doe iets en er komt iets tevoorschijn…
een vorm, een kleur, een spoor.
Ga samen met je peuter beeldend aan de slag en experimenteer met materialen.
Plezier gegarandeerd!
Voor wie: kinderen van 18 tot 36 maand, samen met papa/mama.
kostprijs: €11 voor (groot)ouder + kind
Je kan voor de workshop reserveren door hierboven op de ‘Tickets’ knop te drukken.
Let op! De plaatsen zijn beperkt.
ZO 24.11 — 14:30
Workshop beeldend gepeuter (voor (groot)ouder & peuter)
Enkel in combinatie met tickets voor WANIKAN (3+).
Wil je met je kleuter naar de voorstelling WANIKAN (3+) gaan kijken, maar is broer of zus nog te jong?
Geen nood…
want voor peuters hebben we leuke workshop voorzien:
WORKSHOP BEELDEND GEPEUTER
(VOOR (GROOT)OUDER & PEUTER)
Plezierig gekrabbel,
gezellig
gepruts,…
Ik doe iets en er komt iets tevoorschijn… een vorm, een kleur, een spoor.
Ga samen met je
peuter beeldend aan de slag en experimenteer met materialen.
Plezier gegarandeerd!
Wanneer: zondag 24 november om 14:30
Waar: in De Kazematten
Voor wie: kinderen van 18 tot 36 maand, samen met papa/mama. Kostprijs: €11 voor (groot)ouder + kind
Een initiatief van VCOK samen met 4Hoog.
Enkel in combinatie met tickets voor WANIKAN (3+).
De Koning Boudewijnstichting verleent haar medewerking aan De Kazematten. Giften vanaf €40 aan de stichting geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45% op het werkelijk gestorte bedrag.